Foreningen Heltklækkeriet Ringkøbing og Stadil fjorde

Nomineret af: Ebbe Stensberg Jensen

Foreningen Heltklækkeriet Ringkøbing og Stadil fjorde dækker hele Ringkøbing fjord fra Bork i syd til Ringkøbing i nord.

Processen omkring Heltklækkeriet:
Helt indfanges i Ringkøbing fjord v Nymindegab i december måned. Når heltene er indfanget bliver de strøget i Bjerregård, hvor Heltklækkeriet har et lille hus, hvor helt æggene passes ind til de klækker.

Der bliver strøget ca. 3 mill. æg. Heraf bliver de 250.000 stk. æg flyttet til Fiskerietshus i Hvide Sande. Her bliver de fodret i ca. 50 dage og når en størrelse på 3-5 cm.
De resterende æg bliver passet i Heltklækkeriet hus i Bjerregård til primo april hvor de er klækket og bliver udsat forskellige stedet omkring Ringkøbing fjord.

Omkring medio maj udsættes heltyngel fra Fiskerietshus i Hvide Sande 2 steder i Ringkøbing fjord - Vinterleje havn og Vonå ved Ringkøbing.
Fisken Helten er en lokal delikatesse, da den hovedsageligt bliver fanget i Ringkøbing fjord.
Heltklækkeriet har fungeret siden ca. 1980, hvor heltbestanden næsten var uddø.
Vandkvaliteten i Ringkøbing fjord er, pga. okker, for dårlig til at helten kan reproducere sig selv.
Så - skal der i fremtiden være helt i Ringkøbing fjord er det nødvendigt at Heltklækkeriet forsætter deres arbejde, som bl.a udføres af mange frivillige , og da det koster en del penge ville det lune godt at vinde

Afstemningen er afsluttet.