Dch Skjern/Tarm

Nomineret af: Dorrit Myrup

Klubben har ca 130 medlemmer igennem hvert år. Heraf er de 40-50 prs fra klubbens hvalpehold, hvor man kan komme med sit nye firbenede familiemedlem og få grundtræning i at opdrage sin hund, så den bliver et elsket familiemedlem der kommer, når man kalder, kan være alene hjemme, ikke hopper op ad gæster, ikke bider i alting og ikke haler afsted med én i sin snor. Omfatter selvfølgelig mest praktisk træning, men også teori.
Klubben har ca 20 frivillige, heraf 14 trænere. Derudover er der nogen, der vedligeholder pladsen, klubhuset og hjælper til ved konkurrencer. Klubben holder til i klubhuset bag Papirfabrikken i Skjern.

Der trænes lydighedstræning, hvor hundene også lærer næsearbejde (følge færten af en person og finde en genstand, afsøge et område og finde en genstand eller en person ).
Så er der også Rally, som mest er baseret på lydighedsøvelser med fokus på det glade og positive samarbejde mellem fører og hund - og endelig er der klubbens hvalpehold, der startes op flere gange årligt.

i 2024 afvikles der 5 stævner i DCH SKjern/Tarm. 4 i lydighed og 1 i Rally, hvilket altid kræver ekstra hænder på dagen.