Boldklubben Klitten

Nomineret af: Lars Bech Hansen

Jeg vil gerne indstille BK Klitten til årets forening.

Et stærkt og insisterende fokus på fællesskabet og frivilligheden med mange ildsjæle har
skabt medvind på fodboldbanerne!
Vi har over de seneste 5 år målrettet arbejdet med at styrke børnefodbolden i BK Klitten, og det har båret frugt med flere medlemmer på tværs af alle årgange i børneafdelingen. Konceptet med ”Små fødder” for de allermindste spillere med forældre, har betydet at rigtig mange er blevet rekrutteret tidligt ind i den lokale fodboldklub, det betyder, at de nu kommer på boldbanerne, familier kommer på stadion osv., og det tror vi har været stærkt medvirkende til klubbens store medlemstilvækst på tværs af alle årgange. I 2019 var vi 65 registrerede ungdomsspillere (-U15). Vi har nu netop rundet 220 medlemmer i 2023 og målt imod skoletallene, så har BK Klitten børnefodbold (-U12) 6 ud af 10 fodboldspillere. Spillertilvæksten er ikke kun set på ungdomssiden, men også en senior-afdeling der har 2 faste serie hold, og som ligger historisk stærkt i serie-rækkerne. Det har været vigtigt for klubben at seniorspillerne bliver set af vores børn, og at de bidrager. Det tror vi har været medvirkende til, at der til flere af deres kampe i både oprykningssæsonen i foråret, og her i efteråret har været over 300 hjemmebane tilskuere. Seniorspillerne bliver ”opdraget” til hvor vigtigt det er at hjælpe til, og hver seniorspiller bidrager med at dømme ungdomskampe (5 og 8 mands). Det betyder at omkring 100 kampe i løbet af 2023 er dømt af seniorspillere, der ligeledes spiller enten jyllandsserie eller serie 5. Selvfølgelig også hjulpet af lidt pensionerede fodboldspillere, der ligeledes ikke glemmer hvor mange af deres timer er blevet brugt. Den største procentuelle tilvækst (knap 500%), har vi oplevet på pigesiden, hvor pionerer på denne front, har insisteret på tidligt at lave rene pigehold, så de får lov at spille med hinanden og har fået et stærkt fællesskab omkring fodbolden – et fællesskab, der fx bliver dyrket med frugt-snaks efter kampene, hvor der bliver evalueret – men nok mest hygget og snakket om alt muligt andet 😊.
Dette også på årgange med kun få spillere, men erfaringen har været, at de kommer, når man venter tålmodigt, og når der er et hold til dem. Desuden er der blevet rekrutteret nye spillere igennem tiltag som gennemførelse af Pigeraketten en lørdag i juni, var også en stor succes med over 60 deltagende piger. BK Klitten er ligeledes i 2023 blevet DBU Børneklub, og har igennem denne proces arbejdet intensivt med hvordan den gode træner agerer, på et stærkere forældresamarbejde og på hvordan vi som klub støtter op om trænerarbejdet igennem uddannelse, værktøjer til at hjælpe i dagligdagen og at hjælpe med rekruttering af både spillere og ekstra hænder. Det kunne også være vores initiativ om målmandstræning for U10 og op, hvor seniormålmændene laver god træning for de helt nye målmænd og de, der har prøvet det i flere år, men måske ikke fået basis-teknikken på plads. Trænergruppen i BK Klitten har de seneste også været under udviklingsluppen. Vi er først og fremmest blevet mange flere trænere grundet de mange spillere. Det er primært forældreildsjæle med hjælp, der står for årgangene, men vi forsøger at danne små teams omkring hver årgang, så trænerne har sparring, mindre afhængighed, hvis de skal noget, men også, så der er frihed til at dygtiggøre sig igennem kurser. Vi har haft flere trænere på c-kursus og andre inspirationskurser betalt af klubben. Dette er noget vi gerne vil blive ved med at underbygge, da vi ønsker større kvalitet og bevidsthed på træningsbanerne. Foruden de mere menneskelige dele af BK Klitten har også selv klubhuset og omgivelserne været vigtigere for klubben at udvikle. Vi har fået opfrisket klubhuset inde og ude, og på fodboldbanerne er der ingen mangler med bolde, trøjer osv. til alle fodboldspillere i BK Klitten. Vi arbejder i samarbejde med klubhusbestyrerne også om, at lave nogle aktiviteter, der står faste på ”tomme” områder, der ikke bliver brugt til kampe. Nogle af disse faste aktiviteter kan være driblebaner, jongleringsbaner, afleveringsbaner osv. Disse bruges flittigt af trænerne under træningen. BK Klittens anlæg er blevet stedet de unge mødes om aften for at have det godt med sine venner. Der ses ofte mellem 20-30 børn i aftentimerne på stadion – og det elsker vi! BK Klitten har i de senere år også deltaget i Lyserød Lørdag arrangementet i Hvide Sande, hvor der samles penge ind til kampen imod kræft. Det er et løb, hvor børnene selv skal finde personlige sponsorer, og så løber vi alle i BK Klitten trøjer. Der har været mere end 30 deltagere de forskellige år, og udover at vi bidrager sammen med vores hold, så er formålet også at børnene skal lære, at vi SAMMEN kan hjælpe og lykkes. Det er gældende udenfor BK Klittens anlæg, men lige så meget på fodboldbanerne, at vi skal stå sammen. Vi er stolte over vores klub; stolte over at mange børn spiller fodbold, at der er masser af liv på stadion, og at mange får gode oplevelser gennem vores forening.

Boldklubben Klitten er ligeledes blevet udnævnt til Årets fodbold klub i Region 2, hvilket vi er utrolig stolte og beærede over.

Se evt. den ny-producerede video om udviklingen hos BK Klitten: